Meteen naar de inhoud
Home » 18 Giftige Levensmiddelen, die We Vaak Eten

18 Giftige Levensmiddelen, die We Vaak Eten

  • door

Zou je verbaasd zijn om te leren dat een deel van het voedsel dat je eet, giftig kan zijn? Ze liggen op de loer in uw dagelijkse voeding. Hier is een lijst van 18 gewone voedingsmiddelen met verborgen gifstoffen die u moet kennen. Ontdek hoe u uzelf en uw gezin kunt beschermen door deze potentiële gevaren te voorkomen.

1.- Limabonen

Een vrij gewone peulvrucht die vaak wordt opgenomen in pasta’s, soepen en gemengde groenten. Deze groene bonen zijn niet zo onschuldig als ze eruit zien. Hoewel ze volkomen veilig zijn wanneer ze goed gaar zijn, zijn de limabonen niet zo leuk als rauw gegeten. Lima bonen bevatten een hoog niveau van cyanide, eigenlijk een deel van de natuurlijke afweer van de plant, een chemische stof die is giftig voor de mens. Denk twee keer na voor u lima bonen gaat eten? Maak je geen zorgen. De Verenigde Staten regelt de commerciële teelt van bonen en vereist monitoring van cyanidegehaltes. je kunt ook goed lima bonen eten als ze goed gaar zijn.

2.- Rabarber
Het kweken van rabarber in de tuin? Deze mooie roze stengels zijn populair in aardbeienjam en bessencake, maar blijf weg van de bladgroenten. In tegenstelling tot het meeste voedsel uit de tuin, dat ook een groot aantal eetbare delen biedt, zijn de bladeren van de rabarberplant te vermijden. Oxaalzuur is een nefrotoxisch en corrosieve verbinding die in deze bladeren aanwezig is en deze mag niet worden gebruikt omdat het gewoonlijk wordt gevonden in metaalreinigers en bleekmiddelen. Antrachinon glycoside is een andere samenstelling waarvoor je moet oppassen. In tegenstelling tot minder schadelijke stoffen kunnen deze in rabarberbladeren ernstige symptomen, zoals braken, diarree en buikpijn veroorzaken.

3.- Champignons
Deze bekende schimmels staan bekend om hun eetbare soorten en giftige tegenhangers. Champignons zijn lekker en geven elk gerecht smaak. U mag Portobello, shiitake en champignons en anderen eten, maar er zijn veel soorten, die moet worden vermeden. Bepaalde paddestoelen bevatten hoge concentraties gif, dus het is aangeraden dat men moet vasthouden aan bekende rassen, als u van plan bent een maaltijd te plannen of raadpleeg een deskundige voor advies, wanneer u erover nadenkt iets dat u in het bos gevonden hebt op te dienen. U wilt geen Amanita Ocreata op deze mooie sappige hamburger leggen omdat het bekend staat als ‘de vernietigende engel’ of ‘engel des doods’. Een van de meer bekende toxische soorten Amanita phalloides of “Knollenblätterpilz ‘, is dodelijk voor diegene die hem accepteert en is verantwoordelijk voor het merendeel van paddestoel -vergiftigingen ter wereld.

4.- Bruine bonen

Overweegt u om vanavond Chili te maken? Zorg ervoor dat u de bruine bonen voor het opdienen goed kookt. Hoewel het is een gemeenschappelijk ingrediënt is in veel recepten, deelt deze rode peulvrucht de enigszins dubieuze reputatie met haar neef, de lima-boon. Bruine bonen bevatten een toxine genaamd fytohemagglutinine, ook wel bekend als bruine bonen-lectine. Nierboon-lectine kan misselijkheid, diarree, braken, en in extreme gevallen de dood veroorzaken. Net als veel andere voedingsmiddelen die giftige stoffen bevatten, is het toxine geneutraliseerd wanneer de bonen gaar zijn. Volgens het Amerikaanse federale agentschap van de voedselveiligheid, is het raadzaam om ze gedurende 30 minuten te koken, om ervoor te zorgen dat ze een temperatuur bereiken, die voldoende hoog is om het gif volledig te neutraliseren. Probeert u om te beslissen of u bonen in blik of gedroogde bonen zou moeten gebruiken? Bonen in blik zijn normaal gezien voorbehandeld en ongevaarlijk. Gedroogde bonen moeten, zoals reeds vermeld, een nacht geweekt worden en lang en traag gekookt worden op een matig vuur.

5.- Appels

Net als een sprookje kan dit favoriete fruit een beetje giftig zijn. Terwijl de vrucht zelf niet gevaarlijk is (maar het is sterk aanbevolen om ze te wassen voor het eten), kunnen de zaden in de vrucht sporen van gif bevatten. Zaden van appels bevatten cyanogenische glycosiden, die door een enzymatisch proces worden getransformeerd in cyanide. De meeste mensen eten hun appels wanneer ze zijn aangekomen in het winkelcentrum en eten nooit de zaden, waardoor dit minder problematisch is. Echter, zo nu en dan worden de zaden gekauwd en ingeslikt en wanneer een of twee geen probleem veroorzaken, is niet niet aan te raden om ze als snack te eten!

rdappelen zijn eigenlijk een lid van de nachtschade-familie. Aardappelen en hun milde tegenhangers bevatten chemische verbindingen genaamd solanine en chaconine, beide zijn glycoalkaloïden. Beiden komen van nature in aardappelen voor als verdedigingsmechanisme, omdat ze bacteriedodende en preventieve schimmelaantastende eigenschappen hebben. Solanine is potentieel giftig voor de mens en kan maag-darm-problemen, diarree, braken, een branderig gevoel, duizeligheid en zelfs hartproblemen veroorzaken. In ernstige gevallen kan solanine hallucinaties, verlamming, koorts en andere ernstige symptomen veroorzaken. Solanine ontwikkelt zich in aardappelen wanneer ze worden blootgesteld aan licht. Zolang de aardappelen op een koele, droge en donkere plaats worden bewaard en niet geserveerd worden als ze groen zijn, zijn ze absoluut onschadelijk.

7.- Cashewnoten

Wil je bij het voetbal kijken een paar noten knabbelen? Deze zoute cashewnoten zijn alleen goed wanneer ze gaar zijn. Cashewnoten, een van de meest voorkomende noten, (die eigenlijk een zaadje zijn) bevatten een stof genaamd Urushiol. Misschien bent u bekend met Gifsumak? Urushiol bevat dezelfde verbinding die wordt gevonden in de bladeren van de plant Gifsumak. Rauwe cashewnoten bevatten eveneens Urushiol en een inname of aanraking kan een soortgelijke reactie veroorzaken. De meeste cashewnoten die verkocht worden worden gegaard, geroosterd of gekookt, ze zijn dus ongevaarlijk. Het is enkel de ruwe vorm, die problemen kan veroorzaken.

8.- Chili’s

Wilt u uw eten wat pikanter maken? Denkt u er nog eens aan, voordat u salsa maakt of een paar Spaanse pepers op uw taco legt. Er zijn honderden chilipepers in de wereld, elk met een eigen scherpte. Van mild en zoet tot beangstigend scherp, elke chili bevat een chemische stof genaamd capsaïcine. Capsaïcine is een stimulerend middel met voldoende sterkte dat door de politie gebruikt wordt in pepperspray, in pesticiden en zelfs als ingrediënt in verfafbijtmiddelen. Terwijl individuele pepers geen grote hoeveelheden capsaïcine bevatten, kan de sterkte afhangen van de scherpte van de chili. Bepaalde chili’s kunnen bijvoorbeeld een branderig gevoel op de huid veroorzaken wanneer de zaden of membranen aangeraakt worden. Hoewel het occasioneel gebruik van chili in recepten geen schade veroorzaakt, kunnen grote hoeveelheden capsaïcine maag-darm-symptomen veroorzaken en in uiterst zeldzame gevallen tot de dood leiden.

9.- Amandelen

Amandelen staan bekend als ‘superfood’ – een levensmiddel dat vol zit met voedingsstoffen, gezonde vetten en vezels. Het wordt in veel voedingsmiddelen en salades gebruikt en wordt vaak rauw gegeten. Een variant van de amandelen die we normaal eten, kan toch giftig zijn. Wilde amandelen, die een sterke gelijkenis hebben met gewone amandelen, kunnen cyanide bevatten, een bekende toxine die dodelijk kan zijn. Eet amandelen die u in het bos vindt niet op, als u er niet 100% zeker van bent dat het een onschadelijke variëteit betreft.

10.- Castorbonen

Eén van de sterkste neurotoxinen ter wereld heet Ricine. Het is dodelijk, zelfs in kleine doses (het werd door de KGB in de jaren 1970 gebruikt om een in Europa wonende Regimecriticaster te vermoorden). En vanwaar komt deze super-dodelijke toxine? De onschuldige Castorboon. Castorbonen worden gebruikt in Rizinusöl, een oude remedie om zaken zoals verkoudheid en maagpijn te verlichten. Mits goed gebruikt, kan het nuttig zijn. Rauw gegeten kan het zeer gevaarlijk zijn.

11.- Tomaten

Tomaten, net als vele andere voedingsmiddelen op deze lijst, zijn over het algemeen erg goed voor u. Ze bevatten vitamine A, vitamine C en anti-oxidanten zoals Licopine. Ze zijn in de Italiaanse keuken niet weg te denken en we eten allemaal dagelijks tomaten of tomatenproducten. De stengels van de tomaat kunnen toch gevaarlijk zijn. Ze bevatten een stof genaamd tomatine – een stof die giftig genoeg is om te worden gebruikt als pesticide. Dus zorg ervoor dat u steeds de stengels volledig verwijdert van de tomaten die u eet.

12.- Maniok

Ook bekend als tapioca of cassave, de cassave plant is afkomstig uit Zuid-Amerika. Normaal is het volkomen gezond en voedzaam als ze goed zijn bereid (door weken en drogen). Echter kunnen bepaalde chemische verbindingen in cassave cyanide, een bekend gif, bevatten. Dit is zeldzaam en is het gevolg is van onjuiste opslag en voorbereiding, maar er zijn tal van gevallen waarin mensen overlijden aan de gevolgen van een maniokvergiftiging.

13.- Ruwe honing

Honing is heerlijk. Of u het nu in uw thee doet, op een muffin smeert, of gewoon zo eet – van haar milde, zoete smaak wordt graag overal genoten. En bijna iedere honing, die in de handel verkrijgbaar is, is absoluut onschadelijk. Het gaat door een proces genaamd pasteurisatie, waarin het wordt verwarmd om schadelijke bacteriën te doden. Het is echter mogelijk om ruwe honing te kopen – meestal in bio-winkels, vaak rechtstreeks van de imker, waar het geproduceerd wordt – die niet onderworpen geweest is aan pasteurisatie. Ruwe honing kan sporen van botulisme bevatten – een gevaarlijke neurotoxine die maagkrampen, braken en koorts bij volwassenen en nog veel meer ernstige symptomen bij baby’s kan veroorzaken. Dus vasthouden aan honing uit de fles, die duidelijk aangeeft dat het werd gepasteuriseerd.

14.- Nootmuskaat

Nootmuskaat is een gesmaakte specerij, die vaak wordt gebruikt om aan bepaalde drankjes en desserts toe te voegen, vooral rond de feestdagen. En in de kleine hoeveelheden die je gebruikt als je drinkt, bijvoorbeeld een glas Advocaat, is nootmuskaat absoluut onschadelijk. Als u om welke reden dan ook veel nootmuskaat inneemt – laten we zeggen twee eetlepels of meer – kunt u heel ziek worden. De symptomen kunnen zo mild als een kleine maagklachten en misselijkheid of zo sterk als hallucinaties en bewusteloosheid. Dus nu heeft u nog een goede reden om “nee bedankt” te zeggen tegen dat 8ste glas advocaat.

15.- Kersenpitten

Zoals appelzaden, die sporen van cyanide bevatten, kunnen kersenpitten ook erg gevaarlijk zijn wanneer ze in grote hoeveelheden worden ingenomen. Kersenzaden bevatten een stof genaamd amygdaline, die zeer giftig kan zijn. De meeste mensen eten geen kersenpitten, als dan enkel per ongeluk – en het menselijk lichaam kan bepaalde kleine hoeveelheden van deze toxines tolereren. Maar een grote hoeveelheid kersenpitten slikken in een zeer korte tijd, zou kunnen leiden tot extreme ziekte – waaronder misselijkheid, braken en kortademigheid. Voor de meeste mensen is dit geen significant risico en kan er veilig van kersen worden genoten.

16.- Eieren

Eieren zijn een zeer populaire en gezonde voeding, hetzij als een zelfstandige maaltijd of als ingrediënt in cakes, soufflés en andere gerechten. Ondanks zorgen over hun cholesterol gehalte, bevatten ze grote hoeveelheden eiwitten en andere voedingsstoffen en zijn een gezonde aanvulling op een dieet. Zorg ervoor dat de eieren die je eet goed worden gekookt. Rauwe of niet gare eieren kunnen salmonella-bacteriën bevatten, die extreme maagklachten kunnen veroorzaken – met inbegrip van krampen, diarree en braken. Sommige Aziatische gerechten met rauwe of vloeibare eieren – dus wanneer u zo een gerecht bestelt, vraag dan dat de eieren goed gekookt zijn, om salmonella-vergiftiging te voorkomen.

17.- Oesters

Oesters zijn heerlijk en worden gegeten door miljoenen mensen, zowel rauw als gekookt. Ze zijn meestal een zeer gezonde voeding – weinig cholesterol, veel eiwitten en essentiële vitaminen (zoals A, B en C) en mineralen (zoals zink, koper, magnesium en jodium). Oesters, die niet op de juiste temperatuur zijn opgeslagen, kunnen ook de zeer giftige bacterie Vibrio Vilnifucus bevatten. Deze bacterie wordt gemakkelijk gedood door oesters te koken bij zeer lage temperaturen (onder 40 graden Fahrenheit) of bij het koken bij hoge temperaturen (boven 140 graden Fahrenheit). Maar als je een oester, die deze bacteriën bevat, eet, kan je heel ziek worden, met frequente hevige maagpijnen en soms schade aan de lever. Dus wees voorzichtig met oesters, die niet erg warm of erg koud zijn.

18.- Kip
Kip is het meest gegeten vlees in de Verenigde Staten. Er zijn honderden manieren om het te bereiden, en het bevat weinig vet, veel eiwitten en andere voedingsstoffen. Het is ook een van de belangrijkste bronnen van voedselvergiftiging. Door de manier waarop kip geslacht en verwerkt wordt, kan het vlees vaak besmet worden met Salmonella- en Listeria-bacteriën. Als het tot een geschikte temperatuur van 160 graden Fahrenheit gekookt wordt, worden deze bacteriën gedood en is de kip volkomen veilig om te eten. Niet-gare kip kan deze schadelijke bacteriën bevatten (volgens een recente studie bevatte meer dan 60% van rauw kippenvlees in een aantal grote supermarktketens bacteriën) en maakt u dit erg ziek, of krijgt u ernstige darmproblemen en hoge koorts. Of u nu kip zelf bereidt of in een restaurant gaat eten, zorg er altijd voor dat het vlees geen roze plekken heeft, wat erop kan wijzen dat het niet goed gekookt is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.