Meteen naar de inhoud
Home » Hoe je het piekeren kan stoppen in je brein!

Hoe je het piekeren kan stoppen in je brein!

  • door

Piekeren is een onnodig kwaad als het gaat om je geestelijke gezondheid. Sommigen beschouwen het gewoon als een slechte gewoonte die kan worden afgeleerd in de praktijk. Sommigen denken dat piekeren een doel heeft voor de hersenen door ons te helpen om te leren van ervaringen uit het verleden,  en voor te bereiden voor nieuwe. Of het nu goed of slecht is, piekeren komt door een onzekere toekomst waar we geen controle over hebben.Er wordt gezegd dat depressie zich richt  op gebeurtenissen uit het verleden die je zou willen veranderen, en dat piekeren is gericht op toekomstige gebeurtenissen waar je geen controle over hebt. In dit artikel zullen we kijken naar actieve manieren waarop we je kunnen helpen om te stoppen met piekeren.Hoe train je je hersenen om te stoppen met piekeren.1. Stop je hersenen om zich zorgen te maken door alles op te schrijvenHet opschrijven is de meest waardevolle techniek.Op deze manier geef je je hersenen een ‘brake”, zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken dat je iets vergeet, omdat je alles hebt opgeschreven, hierdoor hebben ze weer meer energie, in plaats van te piekeren of we iets vergeten zijn.Het opschrijven van dingen is ook een manier om je hersenen te laten weten dat het belangrijk genoeg was om alles op te schrijven.  Je geeft ze nu de kans om problemen op te lossen in plaats van te piekeren hierover.Waarom schrijf je het op? Onderzoekers hebben nu het bewijs dat chronische piekeraars de grootste problemen vermijderaars zijn. De wetenschappers in het tijdschrift ‘ Anxiety, Stress & Coping’ gaven piekeraars een kans drie mogelijke uitkomsten voor de situatie waarin ze ongerust waren op te schrijven, vervolgens werden ze  geanalyseerd op hun antwoorden op praktische oplossingen. De wetenschappers zeggen: ‘beide studies toonden een omgekeerd verband tussen de mate van zorg en concreetheid: Hoe meer deelnemers zich zorgen over een bepaald onderwerp maakten, hoe minder concreet de inhoud van hun uitwerking. De resultaat daagt de mening uit dat piekeren een betere probleemanalyse kan bevorderen.In plaats daarvan, voldoen zij aan de opvatting dat zorgen een cognitieve vermijdingsreactie is. ‘ 2. Mediteren voor een zorgeloos breinMeditatie kan helpen bij het trainen van je hersenen om te stoppen met piekeren. De onderzoekers in het tijdschrift Psychosomatische Geneeskunde onderzocht de effecten van meditatie en vonden dat meditatie bijzonder goed is voor het verminderen van cognitieve angst, of zorgen. Hoewel sommige mensen geloven dat ze geen tijd hebben om te mediteren, is meditatie is net zo eenvoudig als je ogen sluiten voor een ogenblik voor 30 seconden of langer. De keuze om andere bronnen van stress uit te schakelen is een actieve stap om je hersenen te trainen om te stoppen met piekeren.Zorgelijke gedachten komen en gaan terwijl je mediteert, dat is een normaal iets. Mensen die al wat gevorderd zijn bevelen aan om het gepieker te observeren en dan weer te laten gaan als wolken op een winderige dag.3. Train je lichaam en je hersenen om te stoppen met piekerenZorgen is hoe je je hersenen leert om te overleven door de beslissing te activeren of te strijden of vluchten . Als een poema je bespringt, krijg je gelijk een rush van adrenaline, en deze angst respons is hetzelfde wat er gebeurt met je lichaam, als je je zorgen maakt, maar op een veel lager niveau over een langere periode.Dezelfde studie in het tijdschrift Psychosomatische Geneeskunde vond dat de oefeningen, aan de andere kant, goed is voor wanneer je lichaam de symptomen van angst, voelt zoals nervositeit. Als je lichaam minder fysieke symptomen van stress voelt, zal je geest ze interpreteren dat er minder zorgen gemaakt moeten worden, omdat het lichaam niet in een verhoogde opwinding staat is.Oefeningen doen lijken het lichaam een tweede reden te geven voor een snelle hartslag en zweet, wat we op een kleiner niveau kunnen voelen wanneer we ons zorgen maken. Oefeningen kunnen elpen de bloeddruk te verlagen, wat een ander fysiek symptoom is van stress in het lichaam. Als je aan het piekeren bent, ga dan  5-10 minuten buiten lopen indien mogelijk. Geniet van de bezienswaardigheden en geluiden van de natuur waarbij de focus gericht is op de beweging van je ledematen en je ademhaling.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.